Co to jest Świadectwo Charakterystyki Energetycznej?

Świadectwo charakterystyki energetycznej, zwane również certyfikatem energetycznym, to dokument oceniający efektywność energetyczną budynku. Świadectwo to zawiera kluczowe informacje na temat zużycia energii przez budynek oraz rekomendacje dotyczące możliwości poprawy efektywności energetycznej.

Co musisz widzieć?

  • Od 28 kwietnia 2023 r. obowiązek sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej dotyczy większości budynków.
  • Świadectwo jest wymagane przy sprzedaży, wynajmie oraz zakończeniu budowy budynku. Bez świadectwa nie da się sprzedać ani wynająć nieruchomości (notariusze odmówią sporządzenia aktu).
  • Za brak świadectwa grożą grzywny, których wysokość zależy od lokalnych przepisów i specyfiki budynku.
  • Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od daty jego wystawienia. Warto jednak pamiętać, że jeśli w budynku zostaną dokonane znaczące zmiany, które wpływają na jego efektywność energetyczną (np. modernizacja systemu grzewczego, docieplenie), konieczne może być wystawienie nowego świadectwa, aby odzwierciedlić aktualne parametry energetyczne budynku.

Korzyści wynikające ze świadectw charakterystyki energetycznej

Korzyści wynikające ze świadectw energetycznych są liczne i zróżnicowane. Oto niektóre z najważniejszych:

  • Świadectwa energetyczne pomagają właścicielom budynków zidentyfikować obszary, gdzie można zaoszczędzić energię, co przekłada się na niższe rachunki za prąd i ogrzewanie.
  • Osoby poszukujące nieruchomości do zakupienia lub wynajęcia mają wgląd w rzeczywiste zużycie energii przez budynek, co pozwala im ocenić potencjalne koszty eksploatacji. Świadectwo energetyczne umożliwia wybór nieruchomości o niższym zużyciu energii, co przekłada się później na mniejsze rachunki za prąd i ogrzewanie.
  • Wspierają cele zrównoważonego rozwoju. Budynki o niższym zużyciu energii mają mniejszy wpływ na środowisko.

Świadectwa energetyczne są więc nie tylko narzędziem do spełnienia wymogów prawnych, ale również źródłem wielu korzyści dla właścicieli budynków, środowiska i społeczeństwa.

Jaku uzyskać świadectwo energetyczne?

1. Znajdź Certyfikowanego Audytora Energetycznego

Pamiętaj, że świadectwo charakterystyki energetycznej może być wystawione wyłącznie przez certyfikowanego audytora energetycznego. Dobrze trafiłeś! Posiadamy niezbędne uprawnienia do wystawiania świadectw. Zapraszamy do współpracy!

2. Przygotuj Wymaganą Dokumentację

Przygotuj potrzebne dokumenty.

W przypadku mieszkania będzie to:

  • Rzut mieszkania z wymiarami ścian, okien i drzwi oraz zaznaczonymi kierunkami świata;
  • Zdjęcia– jedno przedstawiające cały budynek od przodu z zaznaczeniem mieszkania, drugie bez zaznaczenia.
  • Świadectwo energetyczne budynku (dostępne u zarządcy budynku).

W przypadku domu lub lokalu/budynku użytkowego będą to:

  • Plany kondygnacji budynku (z wymiarami ścian, okien i drzwi oraz zaznaczonymi kierunkami świata)
  • Projekt budowlany budynku (z opisem użytych materiałów oraz grubościami ścian i stropów)
  • Przekrój budynku z wymiarami
  • Zdjęcia budynku wykonane ze wszystkich stron

Jeśli nie masz wszystkich danych lub nie masz czasu, aby je zebrać? Za dodatkową opłatą (199 zł w przypadku mieszkania lub 250zł w przypadku domu, bądź budynku//lokalu użytkowego) wyręczymy Cię w tym obowiązku.

3. Wypełnij Formularz

Poprosimy Cię o wypełnienie formularza, w którym podasz informacje o swoim budynku.

4. Przekaż Dokumenty Audytorowi

Dostarcz przygotowane dokumenty audytorowi. Proces ten można przeprowadzić online lub osobiście, w zależności od preferencji.

5. Ocena Energetyczna

Certyfikowany audytor przeprowadzi ocenę energetyczną Twojego budynku na podstawie dostarczonych dokumentów i danych.

6. Wystawienie Świadectwa

Po przeprowadzeniu oceny, audytor sporządzi świadectwo charakterystyki energetycznej i przekaże Ci je w formie elektronicznej, a za dodatkową opłatą również w formie papierowej:

  • Wersja elektroniczna: Przesyłana e-mailem w ciągu 3 dni roboczych od momentu poprawnego wypełnienia formularza i przekazania niezbędnych dokumentów. Za dodatkową opłatą (149 zł w przypadku mieszkania lub 199zł w przypadku domu, bądź budynku//lokalu użytkowego) istnieje możliwość skrócenia czasu oczekiwania do 24h.
  • Wersja papierowa: Dostarczana listownie lub kurierem, w ciągu 10 dni roboczych w cenie 25zł.

Zapraszamy do współpracy!

Rekomendowane Produkty: